Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Zaleski: Ustawa o korytarzach przesyłowych jest niezbędna jak powietrze

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
19-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ww / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Zaleski: Ustawa o korytarzach przesyłowych jest niezbędna jak powietrze
Przemysław Zaleski, prezes zarządu Enea Trading
- OSD zaczęli optymalizować koszty. Dzięki metodologii WRA mamy przyznane pieniądze na rozwój. Ograniczamy liczbę i częstotliwość awarii, ale mamy problem, aby szybko i sprawnie odtwarzać zasoby sieciowe – mówi w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl" Przemysław Zaleski, prezes zarządu Enea Trading, współautor Białej Księgi Infrastruktury.

W pierwszej części rozmowy z Portalem „RynekInfrastruktury.pl” Przemysław Zaleski wskazywał, że plany dystrybutorów są bardzo ambitne, wielomiliardowe. - Ostatni plan rozwoju zatwierdzony przez URE wynosi dla PSE i dla OSD 36 mld zł – powiedział Zaleski

Jednak rozwój sieci bardzo często uniemożliwiają problemy natury prawnej. - To jest największa bolączka operatorów systemu przesyłowego i PSE. Nie możemy szybko budować. A to wszystko dlatego, że nie ma uchwalonej ustawy o korytarzach infrastrukturalnych – mówi Zaleski.

- Posłużę się liczbami. Policzyliśmy ilość dni, które musimy poświęcić na zebranie pozwoleń formalno-prawnych niezbędnych do budowy linii 110 kV. I to tylko na „przechodzenie” od urzędu do urzędu – przy założeniu, że każdy z nich wydaje decyzje z ustawowym terminem 14 dni. Na samo zebranie pozwoleń potrzeba nam 248 dni! Czyli zanim wbijemy łopatę mija niemal rok. I co trzeba podkreślić, to wszystko przy założeniu, że każdy urząd nas kocha i daje pozwolenie w terminie – opowiada prezes Enea Trading.

Zdaniem Zaleskiego obecne regulacje prawne prowadzą do absurdów. - Przykładowo na linii 110 kV o długości 28 km, która przebiegała przez kilka powiatów i gmin, jeden z samorządów nie był nam życzliwy. Nie dostaliśmy zgody przez dwa lata. Procedury tak się ślimaczyły, że musieliśmy zrobić półtorakilometrowe odejście i ominąć tę gminę. Żeby to dokładnie zwizualizować – linia przebiegała przez teren tego samorządu na długości 836 metrów. Zabrakło nam zgody na niecały kilometr. To jakaś 1/30 całości linii. Niestety takich przypadków jest sporo. Nie tylko w elektroenergetyce, ale także ciepłownictwie, gazownictwie czy telekomunikacji – mówi szef Enea Trading.

Jak zaznacza, przedstawiciele branży zwracają uwagę, że gdyby ustawa o strategicznych inwestycjach infrastrukturalnych obowiązy¬wała już teraz, znacząca ilość sieciowych projektów inwestycyjnych miałaby szansę realizacji w ciągu roku lub dwóch lat. - Ustawa ta jest nam niezbędna jak powietrze. To taki krwioobieg, który jeśli będzie dobrze funkcjonował, przyczyni się do sprawnej i szybkiej realizacji nowych inwestycji i modernizacji starych zasobów – uważa Zaleski.

 

---

 

17 października 2013 roku po raz pierwszy została zaprezentowana Biała Księga, która powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).

Jednym z autorów Białej Księgi jest dr Przemysław Zaleski, ekspert w obszarze sektora energetycznego. Jest autorem bloga poświęconego bezpieczeństwu energetycznemu na www.defence.pl.

 

Zaleski bierze aktywny udział w pracach wielu organizacji branżowych: od wielu lat jest ekspertem Parlamentarnego Zespołu ds. Energetyki, jak również podkomisji stałej ds. energetyki przy Komisji Gospodarki Sejmu RP. Aktywnie uczestniczył w pracach PTPiREE oraz jako jej ekspert w międzynarodowym stowarzyszeniu branżowym Eurelectric (Energy Policy & Generation Committee) z siedzibą w Brukseli. W 2010 objął funkcję wiceprzewodniczącego Społecznej Rady Narodowego Programu Redukcji Emisji oraz Narodowego Programu Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej utworzonej przez Wicepremiera, Ministra Gospodarki Waldemara Pawlaka. Od 2011 ekspert przy komisji realizującej Strategiczny Przegląd Bezpieczeństwa Narodowego w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego w obszarze energetyki. Od 2013 r. członek Towarzystwa Obrotu Energią. W latach 2008-2013 Wiceprezes Zarządu Enea Operator. Od 4 miesięcy Prezes Zarządu Enea Trading.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Znów problem z modernizacją CMK. Cztery przetargi unieważnione

Intermodal i logistyka

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Znów problem z modernizacją CMK. Cztery przetargi unieważnione

Intermodal i logistyka

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5